Jeg
har hatt mange økonomitips på bloggen hittil, men har også et
ønske om å bringe tips rundt personlig utvikling fra tid til annen.
Emnet
er kjempedigert, så hvor man skal starte kan vel være helt
vilkårlig – men noe jeg ble inspirert til å gjøre i starten av
min livsendring, var å jobbe med mitt eget uttrykk, min måte å
framstå, i møte med andre og utad.
Jim
Rohn sier bl.a. «leave it better than you found it» og «giving is
the start of reciving»
Her
har jeg funnet mye god inspirasjon. Å forlate noe bedre enn du møtte
det, kan praktiseres på mange måter. Konkret kan det være å
forlate et hotellrom vel så bra som du møtte det, en annen måte er
å forlate en person i bedre humør eller mer inspirert enn da du
møtte ham. En tredje måte kan være å gjøre en jobb så bra, at
det merkes at det er du som har gjort jobben denne gangen. Bare
fantasien setter grenser her egentlig, men effekten av å tenke på
denne måten kan ha langtrekkende omfang.
For
det handler om hvordan andre ser på deg som menneske. Å bli møtt
med respekt og beundring tenker jeg kan være egenskaper som kan
utvikles. Hva kan jeg gjøre for at mennesker setter større
pris på meg enn før?
Jeg
tror vi mennesker liker å bli satt pris på og vite at vi er viktige
personer for andre.
En
bedrift kaller dette for merkevarebygging. Googler man litt på
begrepet kan man definere nærmere hva som menes: Merkevarebygging er
å
gi en merkevare verdier
langvarig
markedsføring
etablere
kundetilfredshet
etablere
tillit
tilføre
kvalitet
skille
seg fra konkurrentene
tilføre
fordeler
På
samme måte kan vi tenke på oss selv:
Hvilke
verdier står jeg for? Hvilke verdier ønsker jeg å stå for?
Hvordan
gir jeg uttrykk for mine holdninger og meninger?
Setter
folk rundt meg pris på mitt nærvær?
Stoler
folk på meg? Er jeg tillitsvekkende?
Er
det kvalitet over ting jeg sier, gjør og framstår?
Klarer
jeg å skille meg litt fra den grå massen?
Gleder
jeg andre? Inspirerer jeg andre? Hva betyr jeg for andre?
Her
er fantasien barrièren. Imidlertid tenker jeg at første steg i denne
prosessen er å bli selvbevisst. I det mener jeg å gå i seg selv og
se etter forbedringspotensiale, samt innse at løsningen ligger i
forandring.
Etiketter: endring, merkevare, personlig, utvikling