Personlig merkevarebygging

Jeg har hatt mange økonomitips på bloggen hittil, men har også et ønske om å bringe tips rundt personlig utvikling fra tid til annen.

Emnet er kjempedigert, så hvor man skal starte kan vel være helt vilkårlig – men noe jeg ble inspirert til å gjøre i starten av min livsendring, var å jobbe med mitt eget uttrykk, min måte å framstå, i møte med andre og utad.

Jim Rohn sier bl.a. «leave it better than you found it» og «giving is the start of reciving»

Her har jeg funnet mye god inspirasjon. Å forlate noe bedre enn du møtte det, kan praktiseres på mange måter. Konkret kan det være å forlate et hotellrom vel så bra som du møtte det, en annen måte er å forlate en person i bedre humør eller mer inspirert enn da du møtte ham. En tredje måte kan være å gjøre en jobb så bra, at det merkes at det er du som har gjort jobben denne gangen. Bare fantasien setter grenser her egentlig, men effekten av å tenke på denne måten kan ha langtrekkende omfang.

For det handler om hvordan andre ser på deg som menneske. Å bli møtt med respekt og beundring tenker jeg kan være egenskaper som kan utvikles. Hva kan jeg gjøre for at mennesker setter større pris på meg enn før?

Jeg tror vi mennesker liker å bli satt pris på og vite at vi er viktige personer for andre.

En bedrift kaller dette for merkevarebygging. Googler man litt på begrepet kan man definere nærmere hva som menes: Merkevarebygging er

På samme måte kan vi tenke på oss selv:

Hvilke verdier står jeg for? Hvilke verdier ønsker jeg å stå for?
Hvordan gir jeg uttrykk for mine holdninger og meninger?
Setter folk rundt meg pris på mitt nærvær?
Stoler folk på meg? Er jeg tillitsvekkende?
Er det kvalitet over ting jeg sier, gjør og framstår?
Klarer jeg å skille meg litt fra den grå massen?
Gleder jeg andre? Inspirerer jeg andre? Hva betyr jeg for andre?


Her er fantasien barrièren. Imidlertid tenker jeg at første steg i denne prosessen er å bli selvbevisst. I det mener jeg å gå i seg selv og se etter forbedringspotensiale, samt innse at løsningen ligger i forandring.

Etiketter: , , ,