Hilsen fra kjøpesenteret

I dag har jeg vært ute og handlet klær. Kryss i taket. Myten om at menn sjelden handler klær, men kanskje mye når de først slår til, stemmer for min del ganske bra. Det går litt i rykk og napp.

Med en sånn handlefrekvens har jeg følt på at jeg kunne benytte anledningen til å unne meg klær med kjente merker. Sånn sett har ikke pris vært så farlig, vel vitende om at utleggene er så sjeldne som de er. Så fram til nå har det vært slik.

De siste gangene jeg har handlet har likevel dragningen mot herreavdelingene i kjeder med litt rimeligere klær, som på Cubus og Hennes & Mauritz innhentet meg. Og sannelig – jeg kjenner noe jeg har visst lenge; jeg bryr meg egentlig katten i hva folk måtte mene om merkene på klærne jeg har på meg. Imidlertid er jeg opptatt av at det skal være klær jeg føler meg vel i og som passer min smak, og som har en viss følt kvalitet. Ut over det er ikke pris og merker viktig for meg.

Sånn sett må jeg jo si at det var på tide jeg kikket meg grundig rundt på Cubus, som ble valget denne gangen. Jeg liker for øvrig best å handle på tidspunkt hvor det er lite kunder. Da får jeg holde på for meg selv i ro og fred. Og så er jeg av den typen som vil finne ut selv. Trenger jeg hjelp, så sier jeg fra – hvis ikke; la meg være i fred! :)

Men for å ta sammenligningen:

Jeg kjøpte en bomullgenser og to t-skjorter. Sist jeg gitt til innkjøp av tilsvarende, var jeg innom Match og Carlings – og kom ut med en Gant-genser og Levis-t-skjorter. Mener å huske genseren kostet 699,- og skjortene var nok 199,- pr stk. Kjapt en 1000-lapp med andre ord.

Denne gangen var jeg da på Cubus. Etter å ha prøvd alle klærne og kjent dem på, så ble jeg fornøyd og handlet. Priser? Genser 199,- To skjorter var priset til 149,- for begge tilsammen. 348 kroner!

Det viktigste her er at jeg føler meg like vel og velkledd som jeg gjorde sist jeg handlet. Forskjellen var imidlertid 650 kroner! Det er hva jeg kaller mye penger for lite!

Men igjen er vi tilbake til tematikken som jeg var inne på med bilen min, her er det snakk om hva du vil stå for selv. Og om du tør og stå for noe annet enn mange andre. Gevinsten av å tørre å være forsiktig med penger, velge rimeligere (men ofte like gode) løsninger enn andre og ikke følge forbruks-stilen, den er stor!

Jeg sier ikke at jeg aldri vil bruke penger på merkeklær igjen, såpass ærlig er jeg. Dersom den genseren jeg vil ha koster 700 kroner, og den ikke finnes i rimeligere variant, da kjøper jeg nok den. Men jeg føler på meg at de fleste av mine behov kan dekkes ved handel i rimeligere kjeder.


Så slik er min hilsen fra kjøpesenteret; shopping – ja, men mer fornuftig denne gangen!

Etiketter: , , , ,