Åndelig lørdag

Godt utmeldt av statskirken, og med kjølig avstand til tro og tilbedelse. Slik kan mitt åndsliv beskrives.

Imidlertid har jeg sansen for en del av det som står i Bibelen. Jim Rohn og Dave Ramsey referer ofte til boka, og med rette. Man trenger ikke være kristelig for å se at boka har noen velmenende råd om hvordan man bør og ikke bør innrette sine liv.

Det er plenty med utdrag man kan ta tak i, men noen går foran andre. Floskler vi lirer av oss i hverdagen kan fort være hentet fra Bibelen. Deriblant denne:

Du skal høste som du sår. 

Ordrett fra boka er det formulert slik; Det mennesket sår, skal det også høste.

Bibelen er full av lignelser og metaforer, som også her. Dette er ikke bare råd for folk i bonde- og småbrukarlaget, men selvsagt noe langt mer enn det.

Med sitatet som utgangspunkt, føler jeg man kan gjøre seg opp noen tanker:
Selv om livet består av tilfeldigheter vi ikke har fullt og helt styring over, er likevel øvelsen god:
Tilværelsen din i dag er med andre ord fruktene av det du har sådd gjennom tanker, ord og handlinger. Jeg liker å tenke at dette stemmer ganske bra for oss fleste. 
Sagt med andre ord; hver dag sår du. Noen frukter høster du umiddelbart. Noen modnes svært sent. Men gjennom ord, tanker og handling, sår du små og store frø, som du på ulike måter får betalt for i framtiden.

Så kan man dra dette et stykke til og tenke; hva var det jeg "sådde" som førte til at jeg havnet der jeg er i dag? Og hva kan jeg "så" for å komme til et annet sted i morgen?

Det er ikke alltid lett å vite om man sår dårlige frø - men sannsynligvis oppdager man det under innhøstingen. På samme måte kan tålmodig arbeid med gode frø være hardt, siden fruktene kan være vanskelig å se og ta tid for å vises.

Likevel mener jeg det er viktig å gjøre øvelsen. Vi sitter med nøkkelen til mye av vår skjebne helt selv. Selv ting som føles ubetydelig kan være viktige frø. Et håndtrykk, et smil, en god jobb, å møte presist. Små vaner i hverdagen som en dag kan være avgjørende om frukten blir god eller dårlig. Det kan stå om en ansettelse, det kan stå om en invitasjon, det kan stå om en belønning, hva som helst - uansett, helt avhengig av gode frø fra deg!

Hva sår du for tiden?
Hva høster du for tiden?
Er du en god bonde?

Spør deg selv og ha en fin lørdag!



Etiketter: , , ,