Girkasse & galskap

En visitt hos frisøren blir det fra tid til annen (også et tema for sparetips, men ikke nå), og da blir det prat om løst og fast. Hun som klipper meg kunne fortelle at hun og mannen nå hadde bestemt seg for å bytte ut bilen de nå hadde hatt i 5 år. Garantien var gått ut både på alder og kjørelengde, så bytting var på høy tid.

Det viste seg imidlertid at ikke bare garantitiden spilte inn her, grunnen var som hun sa, at girkassen nettopp hadde røket, og selv om det nå var satt inn ny kasse, så var det ikke godt å vite «hva som ble det neste» som hun sa.

Og, selv om det alltids er et argument når bilen begynner å falle fra hverandre, så var det noe helt annet jeg hang meg opp i.

Fra før av har jeg grundig sagt hva jeg mener om folks iver etter å kjøpe/låne/bytte biler titt og ofte, med påfølgende store finanskostnader og verditap. Les gjerne blogginnlegget «Derfor kjører jeg en lavstatusbil».

Det som virkelig var sjokkerende var prisen for girkassebyttet! Og for all del, jeg forstår at girkasser er dyre, så det er ikke det; men med kasse, arbeid, moms og gode saker hadde prisen vært kr. 80.000,-!!!

At garantien var nettopp gått ut var selvsagt triste saker, men hun kunne bokstavelig talt forsikre meg om at de hadde maskinskadeforsikring på bilen, og at forsikringsselskapet rundhåndet hadde dekt 60% av kostnaden. Hyggelig og bra er jo for så vidt det, men fortsatt var jo kostnaden skyhøy, kr 32000,-!

Så da tenker jeg, med eller uten forsikring, garanti og girkasse; å kjøpe og drifte nye biler er fort dyrt om noe skjer – man må ta dyre reparasjoner for å beholde verdien i bilen og ofte finner mange det betryggende å bruke merkeverkstedet der man opprinnelig kjøpte den.

Som jeg har fortalt før kostet bilen jeg kjøpte tidlig i år 15000 kroner. Foruten et hjullager har jeg ikke kostet på den noe som helst ut over drivstoff. For bare denne egenandelen kunne jeg kjøpt 2-to ekstra lav-statusbiler som jeg bare kunne hatt på «gress»! For ikke snakke om de 5 bilene jeg kunne kjøpt for 80000 kroner!

Jeg tenker, er det ikke sprøtt at en reparasjon på en ny-bil ofte kan beløpe seg til prisen av en fullt brukbar 15 år gammel bil??

Jeg synes det er galskap! At folk som har bilen som arbeidsverktøy eller reiser ofte og langt med familien kan være tilfelle, og på den måten kan det forsvares å ha en moderne og sikker bil.

For alle oss andre som klarer oss med en tank i måneden – for oss tenker jeg at dette er et verdivalg. Hvor mye betyr bilen i form av rykte og renommé er for mange viktig. Å kjøre en umoderne og gammel bil, blir for mange et livsstilsbrudd.


Og hvilket livsstilsbrudd snakker jeg om? Jo, bruddet med livsstilen som ofte dreier seg om å leve på penger man ennå ikke har tjent – der det er viktigere å konkurrere med naboen og venner, enn å ha en sunn og bærekraftig personlig økonomi.

Etiketter: , , , ,