Bulk & Blid - glimt og gløtt fra livet som lavstatusbileier

Begrepet lavstatusbil trenger vel ingen ytterligere forklaring lenger, men at jeg er eier av en heller anonym og lite verdifull bil, som overhodet ikke vekker oppsikt, er etter hvert et godt kjent faktum.

Jeg har i flere innlegg skrevet litt om denne bilen, og sannelig fant jeg ikke en anledning nå også.

Det har seg nemlig slik at jeg her forleden oppdaget en bulk. Nå var aldri denne lavstatusbilen min strøken den dagen jeg kjøpte den, men den var ikke så verst egentlig. Noen ubetydelige skrammer, men ikke noe oppsiktsvekkende. Men nå altså, en "ny" bulk. En jeg ikke hadde sett før.

På venstre forskjerm, en kuleformet bulk, uvisst av hvilken grunn, omtrent midt på hjulbuen. Kanskje 2 cm i diameter. En bulk, en jeg ikke hadde sett før.

Bileiere flest ville blitt forbannet; dels fordi gjerningsmannen eller damen var totalt ukjent, og ikke minst, dette ville bli en uforutsett kostnad, og, tiltross for bulkens begrensede omfang, en like dyr affære som mange andre og kanskje større bulker. Høyst sannsynlig ville det aldri være vits å bruke forsikringen, ettersom bulken ble dyr, men ikke dyr nok til å overstige egenandelen. 

Imidlertid er denne reaksjonen selvsagt også knyttet til at bileiere flest eier en såpass ny bil at en liten bulk som denne ikke tar seg særlig ut kombinert med bilens årsmodell. For ingen bruker vel mye penger på en ny bil om de ikke vil sørge for at den ser strøken ut?

Og her kommer beretningen om lavstatusbileieren til sin rett.

For hva betyr vel en bulk i 2000-3000 kroners klassen på en bil til under 20000 kroner? Nettopp! Ingen verdens ting! Alle som kjøper bil i denne klassen aksepterer fullt ut at karosseriet kan ha sine skavanker. Det som betyr noe er om den teknisk er grei og at det ikke er for mye rust. Ut over det, har ikke en liten bulk noen betydning.

Så man trenger ikke være rakettforsker for å vite hva jeg gjorde med bulken....


Nemlig INGEN VERDENS TING. Ingen utgift, ingen bekymring....!

Etiketter: , ,