Lavstatusbilen fyller et år – en rapport

Jeg har latt denne tilårskomne Saxoen vært tema på flere av blogginnleggene det siste året. Nå, som et år er gått etter at jeg hentet den i de dype skoger ved Mjøsa, er det på tide å tilbakemelde om erfaringene jeg har gjort meg – og selvsagt – om det faktisk har vært så lønnsomt som jeg har antydet at det muligens er.

Først kan jeg si litt om bruken. Saxo er overhodet ingen sikker bil. Å sjekke en krasjtest på YouTube er ikke oppløftende. På den annen side, bilen brukes kun til turer på maksimalt 2 mil, og som oftest på veier med lav tillatt hastighet. Den kjøres også kun lokalt, der jeg er godt kjent med trafikken og trafikkbildet. Supplert med en del års kjøreerfaring, mener jeg at risken for en livstruende krasj er minimert.

Tallmateriale første driftsår:

Måleperiode
359 dager
Distanse kjørt i perioden
8477 km
Antall drivstoffyllinger
22
Total antall liter fylt
555
Kostnad drivstoff i perioden
7355

Ut fra alt dette kan vi knuse tall og finne en del fakta videre:

Gjennomsnittlig……

forbruk i perioden
0,64 l
bensinpris i perioden
12,64 l
pris hver tank
334 kr
påfyll hver tank
25,2 l
utgift til drivstoff per måned
612 kr
drivstoffkostnad per mil
8,67 kr

I min del av landet er oppnådd snittpris på bensin lav. Det viser seg altså at med taktikken om å fylle torsdag/mandag morgen har gitt gunstige bensinpriser gjennom året.

Utgifter for øvrig:
Bilen er for tiden forsikret i Vardia, der jeg kun har valgt ansvarsforsikring. Bedømmelser om valg rundt forsikring laget jeg en større serie på i april i fjor. For 8000 kilometer per år, betaler jeg for tiden 132 kroner i måneden, og bonusen er på 60 %. Årspremien er altså for tiden 1583 kroner.

Reparasjoner og vedlikehold:
Etter en måneds bruk i fjor oppdaget jeg en inntrengende lyd fra høyre hjulområde framme. Med erfaring ante det meg at et hjullager var dårlig, og ved hjulskift rundt denne tiden var det tydelig slakkhet. Et hjullager og en drøy time på et AutoMester-verksted gjorde susen, til utgift kroner 2048,-

Bilen kjøpte jeg med årsavgift inkludert, slik at første årsavgift skal betales nå i mars. Jeg har ikke tatt oljeskift på bilen, ettersom det var gjort hos forhandleren jeg handlet hos. Jeg har imidlertid etterfylt litt olje fra Biltema underveis. Noen pakker med spylervæske fra Europris har det også blitt, men totalt har jeg neppe brukt mer enn 200 kroner på disse typene påfyll gjennom året. Bilvask tar jeg med høytrykksspyler en til to ganger i måneden og brukes maks 20 kroner hver gang.

Totalt sett er det lett å se at dette har vært en svært billig bil å drifte. Fordelen med en billig bil er jo også det at man bekymrer seg lite for småbulker og skrammer, noe jeg også har sagt noen ord om.

Det skal imidlertid sies at jeg har kostet på bilen noen tusenlapper til. Det hadde seg nemlig slik at det fulgte med noen feil og mangler som strengt tatt ikke var kritiske, men som jeg synes var verdt å ta likevel: En vindusheis var defekt, samt en dørstopper. I tillegg var det et lite hull på eksospotten som gjorde at bilen «putret» litt, akkurat litt mer en vanlig eksosputring. Dette fikk jeg gjort på verksted og kostet meg i underkant av 8000 kroner, alt inkludert.

Andre kostnader

Bilreparasjon nødvendig
2048
Bilreparasjon ekstra
7953
Spylervæske
200
Vask
360
Olje 1l
55
Forsikring
1583
Totalt
12199

Konklusjon:

Med en drivstoffkostnad på 8,67 kroner pr mil, mener jeg selv dette er en billig å eie. Utgifter ut over drivstoff er 4236 kroner hvis vi holder den strengt tatt unødvendige reparasjonen utenfor, og vil gi en total driftskostnad på 13,60. Med dagens bruk gir det en totalkostnad på under 1000 kroner per måned!

Note I: Årsavgift har jeg ikke regnet inn, ettersom det er den eneste helt sikre og stabile utgiften man har på bil uansett utgave og standard. Den vil påløpe uansett hvilket syn man har på bilbruk og bilkostnader, så jeg velger å legge den på utsiden.

Note II: Verditap har jeg heller ikke regnet inn. I denne kategorien bil, småbiler med en del alder og lav kjørelengde, varierer prisene veldig, både ut fra geografi, tilstand og tilfeldigheter, så jeg mener det er vanskelige å påvise noe verditap fra aldersspranget mellom 14. og 15. år for denne bilen.  Uansett kan verditapet aldri overstige 15000 kroner, som er differansen mellom kjøpspris og vrakpant, noe som i seg selv er lavt i forhold til nyere og dyrere biler.

Etiketter: , , ,