Sparetips på starten av dagen

La det være sagt. Jeg er en morgendusjer. Å ta en dusj er en av de første tingene jeg gjør om morgenen, og for meg markerer det et farvel med søvnen i øynene og natten i sinnet. Å kjenne varmt vann rense og vekke kroppen føles bra!

Med en morgendusj føler selvsagt et normalt morgenstell, noe som inkluderer en del forbruksmateriell. Noe bruker man mye av, andre ting er drøyt og holder en stund. Jeg har tidligere blogget litt om dette, men gjør det på en noe fyldigere måte nå. Produktene jeg bruker en del av er disse:
Å forlate huset uten å hatt sjampo i håret, deodorant under armene og litt stil på sveisen er rimelig uaktuelt - så dette er produkter som det tæres på daglig.

I mitt forrige økonomiske liv handlet jeg disse produktene, som alt mulig ellers, på etter innfallsmetoden, eller plutselig tom og må ut og handle-metoden. Begge metoder elendige når det kommer til fornuftig pengebruk. Kort oppsummert; lite planmessig og gjennomtenkt.

Slik gjorde jeg det før: Handlet hårvoks og deo på parfymeri. Jeg sverget til Renati hårvoks den gangen, og gjør faktisk fortsatt det, i tillegg kjøpte jeg også deostick av type kjent merke samme sted. Shampoo kunne jeg være litt mer tilfeldig med, men standard 400ml flasker av i prisleiet 30-40 kroner på dagligvarebutikk var som oftes valget.

Å angripe utgiftene på dette dreier seg om flere aspekter. Man kan, som ellers, spare veldig mye hvis man ikke har visse standarder man vil forholde seg til. Dette var ting jeg også tok i betraktning. Det er meningsløst å spare hvis man ikke liker lukten fra deodoranten eller effekten av hårvoks og sjampo. Så selv om jeg her fikk gjort et kraftig innhogg i utgiftene er jeg samtidig klar over at det fortsatt finnes rimeligere alternativer, bare så det er sagt.

Her er hva jeg har gjort:
Så hva sparer man i kroner og øre? For å gi det svaret må man jo selvsagt ha en viss peiling på forbruket sitt - noe jeg faktisk har. Og da blir svaret ganske enkelt:

I løpet av et år går det ca 13 deostick, omtrent samme antall sjampoflasker, mens voks-boksene er drøyere og varer i overkant av 2 måneder.

Regnestykkene ser slik ut (besparelse i prosent i parentes): 
Innsparing sjampo (35-8)*13=351,- (77%)
Innsparing deodorant (28-15)*13=169,- (46%)
Innsparing voks (160-100)=360,- (37%)

Dermed, uten å bli mindre fornøyd enn før, er nesten 1000 kroner spart på kun noen enkle endringer, og det før arbeidsdagen er igang! I tillegg gjør større innkjøp sjansen for å gå overraskende tom svært liten, og dermed behovet for dyre nødkjøp fraværende.

Etiketter: , , , ,