Den helsikes vekkerklokka

Jeg innrømmer det. Jeg hater vekkerklokker. Eller, jeg må rette meg selv; jeg hatET vekkerklokker. Jeg vet ikke hva som er det verste et menneske kan bli utsatt for, og da tenker jeg på frivillige ting, men det å bli revet opp av en god natt søvn av en hissig og ekkel vekkerklokkelyd må være noe av det kjipeste man opplever i løpet av en vanlig dag.

Slik var det også med meg lenge. Vekkerklokka ringte alltid ubeleilig, og snoozeknappen ble flittig brukt. Bare 5 minutter til! Vi er vel alle kjent med den. Fem minutter som føles som mindre enn et sekund.

Å stå opp om morgenen er for mange en anstrengelse. Og ettersom vi må gjøre det hver dag, og de fleste dagene med vekkerklokke, er det egentlig trist at mange dager skal starte slik.Så da må jo dette innlegget nødvendigvis handle om at det ikke trenger å være sånn.

Alarm, Klokke, Mekanisk, Tid, Ringer, BlåMen som vanlig, alt handler egentlig om valg. Å hate vekkerklokka er en konsekvens, og det er et resultat av et valg.

Ved å velge annerledes kan man:
Og hva er valget man må gjøre noe med? Jo, i de fleste tilfeller handler det om tilstrekkelig søvn. Hvor mye søvn man trenger varierer jo, men de fleste vet det godt. Bruker du å ha vekkerklokka på vekking 06.30, og trenger 8 timer søvn, vel, da må du komme deg i senga 22.30. Så enkelt, eller vanskelig kanskje, kan det være.

For hvorfor er det vanskelig? Jo, mange liker freden og roen om kvelden, se på tv og pusle med saker og ting, kanskje etter at barna har lagt seg. Og det kan man jo godt forstå er interessant. Men en kost-nytte-vurdering blir da aktuell; hva er best? En flott og uthvilt morgen, eller lange kvelder?

Jeg heller selvsagt mot å velge en flott og uthvilt morgen. Man kan sågar legge seg enda litt før, og da stå opp før resten av huset og heller kose seg litt i ro og fred med morgenkaffe, til fordel for de lange kveldene?

Uansett hvordan man vrir og vender på dette, er det likevel et faktum at om du må ha vekkerklokke, vel - da har kroppen fortsatt behov for meg søvn. Og en dag med søvnmangel er for de fleste en dårlig dag. Selv har jeg for lengst begynt å legge meg tidlig, og føler det befriende å våkne uthvilt hver morgen. Det hender seg selvsagt at jeg setter på vekkerklokke for sikkerhets skyld, men som oftest slår jeg den av etter at jeg har stått opp.

Petter Pengesmarts råd: Legg deg tidligere, få en bedre morgen(dag).

Etiketter: , ,