Å spille penger på pengespill har jeg tidligere omtalt som lite pengevettugt, men når det kommer til reklamene som Norsk Tipping lager for sine produkter, er det bare å innse at de finner morsomme måter å vinkle vinnerlykken på.
En minneverdig reklame er denne (som gjerne må sees før du fortsetter å lese):
Det skal vel egentlig ikke mye fantasi til for å finne ut at stamkunden Ivar her i omfattende grad handler bensin for 50 kroner hver gang han trenger på fyll, mens sjokket er omtrent like omfattende, når det går opp for betjeningen at han denne gangen skal ha full tank.
Jeg kom til å tenke litt på dette forleden, og sannelig har ikke dette med tankfylling sagt litt om min egen økonomiske situasjon opp gjennom. Å fylle en full bensintank kunne være en økonomisk prøvelse, og ofte ble resultatet noe som i videosnutten - man velger å fylle for en liten sum hver gang - som kanskje føles som en god løsning, men selvsagt ikke er det, ettersom både forbruksmønster og bensinpris vil stort sett være upåvirket.
Derfor våger jeg påstanden om at pengesmarte mennesker fyller på en annen måte, enn de som ennå lever med en fot i luksusfella. Forskjellene kan oppsummeres slik:
Luksusfellefylling:
- Fyller ikke i forhold til tankvolum, men volum på kontobeholdningen i banken
- Fyller enten et fast antall liter eller et fast beløp
- Bruker et godt opptrukket kredittkort til å betale med
- Fyller den dagen bensinlampa har lyst urovekkende lenge
Pengesmartfylling:
- Fyller opp tanken
- Fyller alltid opp tanken
- Bruker et kredittkort som gir bensinrabatt, men betaler alltid inn innen rentefrist
- Fyller de dagene det er gunstig pris, i god tid før tanken blir tom
Våre vaner avslører hvordan vi lever våre (økonomiske) liv, og måten vi lever våre liv avføder våre vaner. Litt svulstig sagt kanskje, men jeg tror det stemmer ganske godt. Tenk gjennom det, neste gang du står ved bensinpumpa!
Etiketter: bevissthet, bilhold, endring, fornuft, kredittkort, vaner